מאמר זה דן באפשרות לפטור היטלי השבחה, וההשלכות עבור בעלי הנכסים ועל שוק הנדל"ן בכלל.

האם ידעתם שניתן לקבל פטור או לערער על היטל השבחה?

עבור בעלי נכסים במקומות שונים בארץ, חוסר הידיעה כי ניתן לקבל פטור או הפחתה של גובה היטל ההשבחה של נכסים, גורר אותם לעיתים לתשלומי מס עודפים או מיותרים. למי שלא מכיר את המונח, היטל השבחה הוא מס המוטל על בעלי נכסים בעת ביצוע שיפורים או שיפוצים בנכס שלהם. מס זה יכול להיות די משמעותי, במיוחד עבור אלה המבצעים פרויקטי שיפוץ גדולים, הרחבות, תוספות מבנה וכו'. פטור מהיטל השבחה יכול להיות תוספת הכנסה משמעותי או תשואה לבעל הנכס.

  • גמישות מוגברת לבעלי נכסים:
    אחד היתרונות העיקריים של הפטור הזה הוא בכך שהוא מספק גמישות מוגברת לבעלי נכסים. אנשים רבים דחו ביצוע שיפורים בנכסיהם בשל העלות הגבוהה של היטל ההשבחה. כעת, לאחר פטור ממס זה, יהיה לבעלי הנכסים יותר חופש לבצע את ההשבחות הרצויות מבלי לחשוש מהנטל הכספי הנוסף של היטל ההשבחה.
  • חיזוק לבעלי בתים:
    עבור בעלי בתים, ההבנה והידיעה שקיים בכלל פטור כזה או קיימת האפשרות להפחיתו באמצעות שמאי מקרקעין מייצרת לבעלי הנכסים מרחב השקעה חדש ויכולת כלכלית מוגברת בתכנון פרויקטי שיפוץ כגון הוספת מעלית לבניין ללא מעלית, הרחבת מרפסות, הוספת חדר על הגג וכו' .

 

מה זה אומר על שוק הנדל"ן?

לאפשרות לקבלת פטור מהיטל השבחה עשויה להיות השפעה משמעותית על שוק הנדל"ן. ראשית, זה עשוי להגביר את הביקוש לנכסים שכן בעלי נכסים יכולים כעת לבצע שיפורים ושיפוצים בתקציב מופחת יותר כלומר עם נטל המס מופחת. וזה עשוי להעלות את מחירי הנכסים, במיוחד באזורים בהם יש ביקוש גבוה לדיור.

 

בנוסף, הפטור מהיטל השבחה עשוי לעודד יותר בעלי נכסים להשקיע בנכסיהם. השקעה זו עשויה להביא לשיפור כולל באיכות מלאי הדירות, מה שיכול בתורו להוביל לעלייה נוספת בערכי הנכסים. זה יכול להשפיע על כל שוק הנדל"ן, כאשר יותר אנשים מחפשים להשקיע בנכס כתוצאה מהעלייה בשווי.

כיצד יגיבו הרשויות המקומיות?

לפטור מהיטל השבחה עשויה להיות השפעה משמעותית על הרשויות המקומיות, בעיקר מבחינת ההכנסות. עם הפחתת המס הזה, הרשויות המקומיות יפסידו מקור הכנסה חשוב. לאובדן הכנסות זה עשויות להיות השלכות משמעותיות על שירותים מקומיים, לרבות תשתיות, חינוך ושירותי בריאות.

סביר להניח שרשויות מקומיות יעקבו מקרוב אחרי כפות וגובה הפטורים שמתקבלים ברשות שלהם. יתכן גם שרשויות קטנות יצטרכו למצוא מקורות הכנסה חלופיים כדי לפצות על אובדן "ההכנסה" מהיטלי ההשבחה. זה יכול לכלול הגדלת מסים אחרים, או מציאת מקורות הכנסה חדשים לחלוטין. לרשויות גדולות וחזקות או ברמת המדינה לגובה הפטורים אין משמעות גבוהה ולכן לא צפויות השלכות ברמת המאקרו.

תמונה של גורמי השלטון המקומי בישיבה הדנה בהשפעות הפטור מהיטל השבחה.
גורמי השלטון המקומי בישיבה הדנה בהשפעות הפטור מהיטל השבחה.

צעד לקראת מערכת שוויונית יותר?

ניתן לראות בפטור מהיטל השבחה צעד לקראת מערכת שוויונית יותר לבעלי הנכסים. מס זה זכה לא פעם לביקורת בשל היותו רגרסיבי, שכן הוא הטיל נטל לא פרופורציונלי על מי שביצעו שיפורים בנכסיהם. בהסרת מס זה, בעלי נכסים שיבצעו שיפורים לא ייענשו עוד על כך, ונטל המס יתפזר בצורה שווה יותר על כלל בעלי הנכסים.

זאת ועוד, הסרת ההיטל או הפחתתו עשויה לעודד יותר בעלי נכסים להשקיע בהשבחה של בתיהם או עסקיהם. לכך עשויה להיות השפעה חיובית על שוק הנדל"ן, כמו גם על האיכות הכוללת של דיור ונכסים פרטיים ומסחריים.

גם בהיבט של השוואת המיסים לעסקאות נדל"ן בחו"ל יש קשר והשפעה על גובה היטלי ההשבעה והפטורים המוענקים. למתעניינים בהשקעה בחו"ל – ניתן לקרוא את הכתבה בלינק הזה: איך לבחור השקעות נדל"ן בחו"ל.

פטור מהיטלי השבחה מיטיב עם בעלי הנכסים ומעורר צמיחה כלכלית. 

 

מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ואיננו מחליף התייעצות עם שמאי מקרקעין מוסמך טרום ביצוע עסקה כלשהי בנדל"ן.